Keramik

De keramiske arbejder er alle drejet i hånden i enkle stramme former med en mangeartet dekoration. Det kan enten være som et ornament eller med mere frie billeddannende elementer. Alle arbejder er unika.

Keramik

De keramiske arbejder er alle drejet i hånden i enkle stramme former med en mangeartet dekoration. Det kan enten være som et ornament eller med mere frie billeddannende elementer. Alle arbejder er unika.

Associationer til klipper, sten - den storslåede natur, med et grafisk linjeforløb eller en grafisk struktur. For at få den specielle overflade, karakter og farve blander jeg alle glasurer og farver selv.

Associationer til klipper, sten - den storslåede natur, med et grafisk linjeforløb eller en grafisk struktur. For at få den specielle overflade, karakter og farve blander jeg alle glasurer og farver selv.

Grønland, ekspeditioner
og kunst

De kan være glaseret med en blank, fed turkis/sortblå askeglasur eller med en glasur med en tør, rå, kridtagtig overflade og en dekoration.

Da jeg som ung udlært tømrer ville benytte friheden efter læretiden, inden jeg skulle i gang med at læse, tog en kammerat og jeg til Færørerne, Nordnorge og Grønland. Det blev senere til mange ture, hvor vi vandrede i fjeldet, levede primitivt i telt, lavede mad over bål og nød naturen, ensomheden og stilheden. Jeg havde allerede dengang skitseblokken med, og jeg blev stærkt inspireret af, hvad jeg så og oplevede.

På et tidspunkt fik jeg en udsmykningsopgave for Arktisk Kommando. Med opgaven fulgte, at jeg blev fløjet til Østgrønland. En mellemlanding på Svalbard gav en mulighed for også at opleve disse nordatlantiske øer.

Vel ankommet til Østgrønland blev jeg installeret på forsvarets Station Nord, som ligger højt mod nord ved Nordostrundingen, kun godt 900 kilometer fra Nordpolen. Den geografiske position er 81°36’ nord 16°40’ vest. Der skulle jeg finde inspiration til udsmykningsopgaven – og den har igen inspireret til titlen på denne publikation.

Jeg havde vel forestillet mig et landskab nogenlunde som det, jeg havde oplevet på Svalbard. Da jeg stod ud af flyet, så jeg imidlertid kun nøgne, ensfarvede gruslandskaber. Et sandt urtidslandskab. Det var først, da jeg begyndte at vandre rundt i terrænet med skitseblok og riffel – det er isbjørnens hjemmebane – jeg fik øjnene op for alle de former og farver, der gemmer sig i det tilsyneladende golde landskab, når man fordyber sig. Det var noget af det, jeg fik ud af mit ophold på Nordostrundingen. Jeg blev opslugt af at se det store i de små detaljer. Hvad der fulgte, blev mit arbejde gennem flere årtier med ler, glasur og pastelkridt. Det blev den måde, jeg kunne fastholde mine indtryk og mine oplevelser og give dem videre.